Att faktiskt frambesvärja sedan länge döda spårvägsförbindelser
I Oak Cliff, en förort till Dallas, upphörde spårvagnstrafiken 1956. Ett halvt sekel senare, 2006, långt efter att spårvägarna begravts under asfalten, uppstod plötsligt OCTA, Oak Cliff Transition Authority. Det lät som en myndighet och hemsidan såg officiell ut, med logotyp och allt. Oak Cliff skulle få spårvagnar igen. Bakom hemsidan stod konstnären Jason Roberts. I själva verket bestod OCTA bara av honom och just hemsidan.
Var det ett konstprojekt?
Ett practical joke? Önsketänkande? Eller rentav en modern form av
besvärjelse, ett sätt att frammana miljövänliga kommunikationer
där inga fanns? Hemsidan ledde till att Jason Roberts kontaktades av
andra människor med intresse för spårvägstrafik. Nu är en
spårvagnslinje på väg att bli verklighet i Oak Cliff, med kommunen
och privata företag som intressenter och ett statligt anslag på 23
miljoner dollar. Varde spårvagnar!
Konstnären beskrev själv
detta och andra projekt när han föreläste i Malmö under Think
Space 2013, en konferens om stadsomvandling och social innovation.
Jason Roberts är en entusiasmerande person, vars engagemang och
nätverkande inte ska underskattas som faktorer för spårvägens
pånyttfödelse i Oak Cliff, även om det började med en påhittad
hemsida. Han är också grundare till The Better Block,
en rörelse som med kreativa metoder försöker förändra
samhället till det bättre på kvartersnivå världen över.
Är det då fråga om
politisk konst, eller bara politisk aktivism? I utställningshallen
blir vad som helst konst när vi betraktar det som konst, oavsett vad
det annars skulle kunna vara. Samtidigt oskadliggörs konsten genom
att visas upp så, i sitt reservat, kastrerad och utan verkliga
konsekvenser. Vi är vana vid att konsten skildrar, kommenterar och
ifrågasätter. Kan den även uträtta något i verkligheten? Handlar
det då fortfarande om konst? Spelar det någon roll?
Jason Roberts framhåller
själv att konststämpeln ibland öppnar dörrar. Aktiviteter som
annars skulle mötas med kravallpolis, tillåts om de kan passera som
konst. Men handlar det då verkligen om konst, eller är det bara ett
smart sätt att använda konststämpeln i sin aktivism? Och om det
inte skulle vara konst, vilket är i så fall viktigare,
konstnärskapet eller att göra något som verkligen betyder något?
Det är intressant att
jämföra med den typ av allkonst Lars Vilks ägnar sig åt, som går
ut på att katalysera konflikter genom att presentera något
ovälkommet, och därigenom belysa och väcka frågeställningar
kring problem och motsättningar i samhället. Här handlar det om
att istället katalysera samarbeten, genom att presentera något
välkommet, och därigenom belysa och väcka frågeställningar kring
lösningar och gemensamma intressen i samhället. Vilket är ungefär
samma sak, fast precis tvärtom.
David Ottvall
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar