”Det är ingen konst” säger vi ofta om något som är enkelt.
Betyder då det att konst måste vara något komplicerat, något svårt – svårt att
skapa, svårt att förstå?
”Det där är väl inte konst. Det skulle ett barn kunna göra!”
är en annan åsikt som vi ofta kan höra. Betyder då det att barn inte kan vara
konstnärer? Eller betyder det att en
vuxen konstnär borde måla, teckna eller vad han/hon nu gör, på ett annat sätt
än ett barn?
”Ska det där föreställa konst? Det ser ju för j**ligt ut!”
Ytterligare en åsikt som framförs allt som oftast. Eller, den snarlika: ”Är det
där konst? Man ser ju inte vad det är!” Betyder dessa uttalanden att konst inte
bara måste vara föreställande, den måste också vara vacker?
En åsikt om konst skulle kunna vara, att den inte behöver
vara vacker, men den ska åtminstone framkalla någon sorts känsla hos
betraktaren. Vid närmare eftertanke så håller dock inte den teorin, såvida inte
likgiltighet kan räknas som en
känsla. För jag, eller du, kan ju faktiskt förbli helt likgiltig inför ett
konstverk som vi betraktar. Skulle det då betyda att det vi betraktar, i och
med vår likgiltighet, inte är ett konstverk?
Jag svarar nej på samtliga frågor här ovan. Konst behöver
inte vara svår. Den behöver inte heller vara ”vuxen”, inte vacker och inte
föreställande. Den behöver inte ens framkalla en känsla – åtminstone inte hos
varje betraktare.
Nå, är det då precis tvärtom? Kan vad som helst vara konst?
Ja, och nej.
En av Piet Mondrians kompositioner. Svårsmält konst för många, men dock konst. |
Tänk dig att konstnären X bor i ett hus i ett villaområde.
En dag när X är ute i trädgården och räfsar löv hör hon att telefonen ringer.
Hon ställer ifrån sig räfsan mot väggen och springer in för att svara. Medan
hon är inne och talar i telefon går två personer förbi huset. De ser att räfsan
står där – kanske har den råkat hamna i en lite speciell vinkel – och de vet
att det bor en konstnär i huset. ”Titta, X har gjort ett konstverk av sin
räfsa!” utbrister den ena av dem.
Jaha, är då X:s räfsa, uppslängd mot väggen, ett konstverk?
Nej, inte i det här fallet. Men om X medvetet placerat räfsan mot väggen i akt
och mening att den ska stå där och vara ett konstverk, då är den också ett
konstverk. Jag menar alltså att det är konstnärens syfte som är avgörande för om något är konst eller inte. Om ingen
människa, förutom X, förstår att räfsan är ett konstverk, så är det kanske inte
någon bra konst. Men vad som är bra
konst är troligen ämnet för en helt annan artikel.
Men, invänder kanske någon, konsten måste vara en
interaktion mellan konstnär och betraktare. Nej, jag tycker inte att den måste
vara det. Vi kör en analogi: En snickare tillverkar en stol; helt
funktionsduglig med fyra ben, en sittplatta och ett ryggstöd. Men snickaren är
inte särskilt nöjd med sin stol så han sätter undan den i ett förråd och ingen
kommer någonsin att se den eller använda den. Upphör stolen därmed att vara en
stol, för att ingen sitter på den? Nej, det gör den inte.
Om vår snickare däremot blir så förtjust i sin stol att han
ställer ut den i ett galleri och kallar den för ett konstverk, vad är den då?
Är den en stol eller är det ett konstverk? Ett konstverk, givetvis, enligt min
mening. Och så länge den står i galleriet är det inget problem. Problemet
uppkommer möjligen om någon köper stolen, konstverket, tar hem det och börjar
använda den som stol. Men jag hävdar att det fortfarande är ett konstverk,
eftersom det var konstnärens avsikt. (Vi kan ju i princip tänka oss att någon
köper en tavla och sedan går hem och använder den som bricka när han ska
servera sin hustru frukost på sängen.)
Om snickaren däremot gör en synnerligen vacker stol, utsirad
med rokokomönster och hela kånkarongen, men säljer den som en stol, vad är den
då? Ja, då är den ett bruksföremål och vad vi kan kalla för konsthantverk. En
glasskål, som är tänkt att användas som skål, inte bara som prydnad, är också bruksföremål
och konsthantverk oavsett hur konstnärligt skön den är.
Konstnärens avsikt,
således, bestämmer om något är konst eller inte. Som betraktare kan jag inte
påverka detta. Men konstnären kan däremot aldrig tvinga mig att tycka om hennes konst. Där slutar hennes
makt.
Anders Lord
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar