I en serie artiklar försöker David Ottvall reda ut vad som är konst och varför det i så fall är konst. Här är första artikeln.
Vad är egentligen konst? Min bildlärare på gymnasiet hade ett
färdigt svar: Konst produceras av någon som studerat på konstskola
i minst fem år och varit representerad på minst tre jurybedömda
utställningar. I sin blygsamhet ansåg han sig inte kvalificerad att
själv avgöra vad som är konst.
Men att hänvisa till akademiska
meriter och erkända auktoriteter är att göra det lätt för sig;
nästan ett sätt att smita undan frågeställningen. Dessutom kan
man vanligtvis inte se på ett konstverk vilka meriter konstnären
har. Vad vi behöver är en användbar definition som var och en kan
tillämpa själv. Precis allt kan ju inte vara konst, för då skulle
själva konstbegreppet vara meningslöst.
Så hur känner vi igen konsten, vad
skiljer konst från det som inte är konst?
Till att börja med är konsten alltid
konstgjord, det vill säga producerad av människor. Som vanligt
utgår vi ifrån oss själva; människan är alltings mått och i
synnerhet konstens. Myror bygger myrstackar att bo i; människor
bygger också bostäder på höjden, men ett höghus framstår som
ett onaturligt inslag i landskapet, medan vi betraktar myrstacken som
naturlig. Utifrån ett sådant perspektiv är konsten självklart
onaturlig. Inbakad i resonemanget finns då en uppfattning om
människans särställning i naturen. För om vi väljer att betrakta
människan som naturlig, som ett djur vilket som helst, ser vi att
höghus, bilar, kärnkraftverk och konstnärliga installationer också
är helt naturliga. Spår vi lämnar efter oss i omgivningen, likt
älgens spillning eller kanske snarare urindoften från ett inpinkat
revir.
I arkeologiska utgrävningar framstår
just konstföremål som de finaste fynden; lämningar som talar om
hur tidigare generationer tänkte, vilka de som kom före oss var,
hur de såg på sig själva och världen. På så sätt bär
konstföremål med sig mer mening än andra föremål. Vi finner
tankegods i lergodset. Dinosaurierna lämnade efter sig ben; med sina
kroppar gjorde de avtryck i historien. Människans avtryck är mer
omfattande och mer komplicerade, men fortfarande helt naturliga, om
vi betraktar människan som en del av naturen.
Fast om allt är natur, blir själva
naturbegreppet meningslöst, liksom konstbegreppet blir meningslöst
om allt är konst. Meningsfullt blir det däremot om vi väljer att
betrakta konst och natur som oförenliga. Begreppen kan då definiera
varandra; konst är det som inte är natur.
Roxy Paines verk Billboard både liknar och skiljer sig från ett naturligt träd. Foto: David Ottvall |
Människan blir undantaget som
bekräftar regeln. Allt är naturligt utom det mänskliga. Och konsten
är alltid mänsklig, det vill säga konstgjord.
David Ottvall
David Ottvall
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar