I en serie artiklar försöker David Ottvall reda ut vad som är konst och varför det i så fall är konst. Första artikeln konstaterar att konsten alltid är konstgjord. Här är andra artikeln.
Det går inte att komma runt att konst i någon mån handlar om att göra sig märkvärdig. Även den mest ödmjuka konstutövare när någon liten föreställning om sin egen utvaldhet. Somliga påstår att de inte bryr sig om publiken, att de utövar konst för sin egen skull, eller för konstens egen skull, men det kan inte vara sant. Om det vore sant, skulle de inte ha någon anledning att visa upp sina verk. Visst finns det författare som skriver för byrålådan och målare som målar för garderoben, men dem hör vi inte talas om. Konstnären vill som regel synas, eller åtminstone att den egna konsten ska synas, och ibland går det inte att skilja det ena från det andra.
Konsten är alltså sällan anonym.
Tvärtom, vem som är avsändare brukar vara av största betydelse.
Delvis beror det på publikens nästan gränslösa osäkerhet när
det gäller att bedöma konst. Vi har fått lära oss att stor konst
görs av erkända konstnärer och vi förlitar oss på andras
omdömen, på experter och institutioner. Vem som ligger bakom verket
blir lätt viktigare än verket i sig.
Ett märkvärdigt självporträtt av Salvador Dalí, en konstnär som var bra på att väcka uppmärksamhet. |
Ett av konstbegreppets grundläggande problem är att konststämpeln används som en sorts kvalitetsgaranti. Konst anses finare eller förmer än sådant som inte är konst. Det gäller att uppnå så kallad verkshöjd, vilket innebär en viss nivå. Agnarna sållas från vetet, det värdiga skiljs ut från det ovärdiga. På så vis handlar konst om att göra sig märkvärdig. Människan är märkvärdigare än andra djur och konstnärer är speciellt märkvärdiga människor. Eller?
Ett verk av den fiktive konstnären Pierre Brassau, som visade sig vara en schimpans. |
En gång i tiden var den konstnärliga kvaliteten mer direkt kopplad till ren hantverksskicklighet; det är knappast en tillfällighet att bildkonstens utveckling bort ifrån naturalistiskt avbildande började ungefär när kameran gjorde sitt intåg. Konstnärerna insåg snabbt att måleriet inte skulle kunna konkurrera med fotografiet när det gäller att direkt dokumentera verkligheten på ett trovärdigt sätt. Andra saker blev viktigare. Salvador Dalí hånades av en del samtida konstnärer för sitt omodernt pedantiska hantverk. Knappast någon av dem hade hans skicklighet. Men Dalís surrealistiska måleri är förstås märkvärdigt på många andra sätt än det rent hantverksmässiga.
I vilket fall som helst måste konst
vara märkvärdig för att vi ska lägga märke till den.
David Ottvall
David Ottvall
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar