Egentligen borde vi inte skriva ett ord om Lars Vilks, för
varje ord som publiceras om den mannen ökar hans ego, och det är förvisso stort
nog utan vår hjälp.
Å andra sidan är Vilks knappast ensam i konstvärlden om att
ha ett överviktigt ego. Kanske är det till och med en förutsättning för att slå
sig fram, sticka ut, göra sig ett namn?
Frågan är då, vilka friheter får en person ta sig i sin
strävan att tillfredsställa detta ego? Vilka värden får han sätta sig över? Hur
många människor får han trampa på?
Lars Vilks kallar sig konceptualist. Konceptuell konst är en
konstriktning som utvecklades kring 1960-talet, och baseras på att idén eller
konceptet är det viktiga i konstverket, snarare än material eller estetiska
värden. Skulpturen är Vilks viktigaste, men inte enda, verktyg och fram tills
för några år sedan var Nimis, drivvedsbygget på Kullahalvön i Skåne, hans mest
kända verk. Det uppfördes med början år 1980 och då myndigheterna så småningom
upptäckte verket och beslutade att det skulle rivas, utvecklades det hela – med
juridiska turer, försäljning med mera – till just precis ett konceptuellt
konstverk. Alla talade om det och konstnären Vilks hade nått sitt syfte.
I mitten av 2000-talet var Nimis inte längre i rampljuset,
och därmed inte heller Lars Vilks. Men då fann den kreative Vilks ett nytt
vapen för att ta sig igenom mediabruset: rondellhunden. Denna genuint svenska
uppfinning såg dagens ljus i Östergötland 2006, och året därpå gjorde Vilks sin
egen variant av hunden. Han tecknade den och försåg den med profeten Muhammeds
huvud. Reaktionerna blev lika häftiga som förväntade – stor indignation i
muslimska kretsar – och Vilks namn var återigen på allas läppar. Än en gång hade
han nått sitt syfte.
Provokationen verkar solklar! Det är enligt islam inte
tillåtet att avbilda Muhammed, och här har Vilks inte bara brutit mot den
regeln, han har dessutom satt profetens huvud på en hund – ett i islam orent
djur. Men kan det ha funnits något annat syfte, än provokation i akt och mening
att hamna i mediafokus, med att tillverka och publicera rondellhundarna? För
Lars Vilks förnekar att han har haft ett sådant syfte:
”Jag har aldrig haft för avsikt att provocera för sakens
egen skull. Att det i praktiken rör sig om att yttrandefrihetens gränser testas
beror på sakläget. Att ifrågasätta en religiös auktoritet innebär i det här
fallet att gränserna testas. // RH-projektet [rondellhundsprojektet, red. anm.] är solidariskt med alla dem
som tvingas till underkastelse för unkna dogmers skull” skriver han i sin blogg
www.vilks.net.
Den enda rimliga alternativa tolkningen av skapandet av
rondellhundarna är att de är ett uttryck för Vilks hat mot islam. Passusen
”…underkastelse för unkna dogmers skull…” ovan pekar i den riktningen. Vilks
deltog också så sent som förra året, 2012, i en internationell konferens
organiserad av Stop Islamization of Nations, en grupp med uttalat anti-muslimsk
agenda.
Kanske den perfekta arenan för Lars Vilks? Här kan han få
utlopp för sitt islamhat och samtidigt mätta sitt ego genom att befinna sig i
händelsernas centrum.
Anders Lord
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar