Inget konstgalleri eller museum kan tävla med kylskåpsdörren
Det var kul att Sara Granér, tillsammans med Liv Strömquist fick Region Skånes kulturpris. Inte nog med att hon på ett utmärkt sätt kommenterar skevheter i samtiden, hon når också ut till allmänheten och träffar rakt i hjärtat, på ett sätt som till exempel Dan Wolgers, skyddad och instängd bakom en tjock mur av ironisk självdistans, aldrig kan göra.
Ett stort problem för konsten idag är
att den oftast inte betyder något utanför sin egen sfär.
Konstvärlden fungerar i mångt och mycket som ett reservat. Allt är
tillåtet, men inget spelar någon egentlig roll.
Konceptkonstens förhärskande form är
dessutom installationen, en form som bär med sig sitt eget fängelse;
själva otympligheten gör att konsten stannar i utställningshallen.
En installation tar man inte med sig så lätt. Även måleriet är problematiskt för
en konstnär som vill nå ut. En tavla kan man visserligen ta med
sig, men att köpa en oljemålning är en investering. Långt ifrån
alla har råd att betala för kvalitetskonst. Dessutom är upplagan
högst begränsad.
För den som verkligen vill nå
människor i deras vardag, beröra och påverka, finns förmodligen
ingen bättre form än serierutan. Jag vill påstå att riktigt
relevant konst ofta är sådan som kan klippas ut och hängas upp med
magnet på kylskåpsdörren. Och vem är då mer relevant än Sara
Granér?
Sara Granérs bildspråk är uttrycksfullt på ett sätt som kan påminna om Paul Klee. Men även om bilderna är spännande i sig, är det tillsammans med pratbubblorna de får sin verkliga tyngd. |
I Sara Granérs serierutor finner vi en
värld befolkad av mer eller mindre groteska mjukisdjur, tecknade med
breda, uttrycksfulla linjer och starka färger, en bildvärld som är
spännande i sig. Men det geniala ligger i hur hon avslöjar den
groteska samtiden, genom att applicera individperspektivet och
samhällsperspektivet på varandra. Attityder som blivit så allmänna att
vi vant oss vid dem, framstår plötsligt som helt orimliga. Jag vet
ingen som på samma omedelbara sätt klär av samtiden. Och vissa
sanningar är så otrevliga, att de bara kan bemötas med skratt.
Sara Granér gör serier och skämtteckningar. Här finns stor humor,
men också ett allvar, bråddjupt och svart som tusch.
Sara Granérs bilder visar oss sådant vi nog redan visste, men kanske egentligen inte ville veta, och därför heller inte riktigt kunde se. Metoden är enkel i sin genialitet; klyschor om samhället riktas mot individen och klyschor om individen riktas mot samhället. I den skärningspunkten synliggörs dolda skevheter i vedertagna föreställningar; självklarheter avslöjas som orimligheter och vår gemensamma verklighetsuppfattning visar sig lida en närmast total brist på balans.
De som känner sig träffade av hennes
satir kan frestas att avfärda Sara Granér som ”vänster”
eller rent av ”kommunist”, epitet hon i och för sig kanske inte skulle ta avstånd
ifrån. Men i hennes serierutor finns ingen faktisk propaganda. Det
hon gör är konst i ordets bästa bemärkelse; Sara Granér får oss
att se på världen och oss själva med nya, öppnare ögon. Hon får
oss att ifrågasätta, men försöker inte pådyvla oss färdiga
svar. En prestation få konstnärer kan
skryta med.
David Ottvall
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar