Att försöka förstå och förklara konst från sin egen tid kan
vara vanskligt – men detsamma gäller egentligen att försöka tolka konst från
äldre tider, om än av en annan orsak.
Med facit i hand, som det brukar heta, kan vi nu dela upp
äldre konst i olika, mer eller mindre distinkta, perioder och stilar. Det
problem vi då ställs inför är, att delar av all den konst som producerades
under dessa olika perioder har försvunnit. För perioder långt tillbaka i
historien har förmodligen det allra mesta förstörts på olika sätt, och därför
vet vi inte om de bedömningar vi gör av perioden i fråga faktiskt är riktiga.
När vi, å andra sidan, försöker beskriva vår egen tid tvingas vi ta hänsyn till
att den inte, så att säga, är över ännu. Den ligger alltför nära för att vi ska
kunna betrakta den utifrån och därmed någorlunda objektivt.
Med den kunskap vi har brukar vi dra en ganska skarp
stilmässig skiljelinje mellan medeltiden och renässansen. Tidsmässigt infaller
detta skifte under en lång period, med början i Italien på 1400-talet men långt
senare i norra Europa. Det finns ett antal parametrar som karaktäriserar
skiftet, och de handlar såväl om stil som om inställning till konst – och till
konstnären.
Renässansen ser centralperspektivets genombrott – den
brokiga, krokiga medeltiden avlöses av dimensionell perfektionism. Idealet blir
en renhet vars ursprung man tyckte sig finna i antikens Rom och Grekland.
Medeltiden försågs med en smutsighetens stämpel – något som, för att leka med
ord, känns fullständigt barockt för den som någon gång gått in och upplevt den
strålande magin i en gotisk katedral.
Motiven i konsten förändras gradvis. Den religiösa konsten
minskar i betydelse – sakta men säkert. Och samtidigt händer något med själva
konstnärsrollen. Ur det oftast anonyma kollektiv som mer eller mindre
hantverksmässigt och gemensamt skapade medeltidens konstverk, träder nu den
enskilde konstnären fram. Han, för det är oftast en han, börjar uppmärksammas –
han blir en stjärna. Hans fokus förflyttas från att förhärliga Gud till att
förhärliga sig själv.
Albrecht Dürer var en de första "stjärnorna" inom konstvärlden. |
Självporträtten blir en genre. Nürnbergkonstnären Albrecht
Dürer var en de första som tyckte om att måla av sitt eget ansikte. Han var
också mycket upptagen med sin egen status, och noterade i korrespondens med en
bekant att medan han på hemmaplan – fortfarande kvar i medeltiden – betraktades
som en av många hantverkare, så sågs han som en ”gentleman” i Italien.
Renässansen, med dess strävan att återvända till ett sedan
länge försvunnet ideal, är ett exempel på hur pendeln svänger fram och tillbaka
genom historien. Det kan vi se exempel på även i vår egen tid – även om det som
sagt är förenat med vissa bekymmer att försöka tolka och kategorisera dagens
konstproduktion.
Idag har den kände konstnären helt andra möjligheter att
excellera i förhärligandet av sig själv och sitt varumärke. Med moderna
transportmedel kan en konstnär och dennes verk i princip visas jorden runt inom
loppet av några veckor. Tevesoffor och diverse kanaler på Internet blir andra
medel att låta höra tala om sig.
I en tidigare artikel på denna blogg (7 november i år) har
jag diskuterat kollektivet, i form av bland annat funktionalismen, under en
tidigare del av 1900-talet och dess motpol av extrem individualism som härskat
de senaste decennierna. Här finns en intressant parallell till skiftet
medeltid-renässans, nämligen den så kallade propagandakonsten som framför allt
fanns i länder som Sovjet och Kina.
Här får konstnären och dennes ego stå tillbaka för ett annat
syfte, att förhärliga staten – inte längre Gud och religionen, som på
1300-talet, men en storhet som på många sätt fyllt samma funktion. Här är vi
tillbaka i den anonyma hantverkstan, där arbetslaget framställer de konstverk –
ofta gigantiska posters – som visar landets ledare eller glada arbetare i
”folkets” tjänst.
Nordkorea är troligen det enda land där propagandapostern med glada funktionärer i "folkets" tjänst finns kvar. |
Men om vi fnissar åt de dumma, lättlurade sovjetmedborgarna
på Stalintiden, ska vi komma ihåg att propagandapostern minsann inte bara fanns
där. I varje amerikansk stad och by satt under samma tid Uncle Sam med sin hatt
och sitt pekande finger och texten: I
Want YOU for U.S. Army.
Med dessa ord önskar jag dig ett Gott Nytt (Konst-)år 2014.
Anders Lord
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar