Konstbegreppet,
denna svårfångade fågel, fortsätter att hålla mig sysselsatt.
Jag har,
vilket framförts på detta forum, tidigare nått fram till följande definition av
vad som är konst: Om konstnären påstår att något är konst, så är det konst.
Någonstans
tycker jag fortfarande att det är så, men samtidigt inser jag att denna
definition – liksom förmodligen vilken annan som helst – har sina problem. Ett
enkelt exempel kanske kan åskådliggöra detta:
Två grannar
i ett villaområde tar hem grus, lite hönsnät och en säck cement. Så konstruerar
de, på var sin sida om tomtgränsen, var sin klotformad skulptur som de ställer
innanför infarten. De vattnar dem ordentligt och låter dem torka.
”Det var väl
fina konstverk vi gjorde” säger den ene till sin granne när de en kväll står
och betraktar sina skapelser.
”Konstverk?
Det här är väl för fan inte konst!” utbrister den andre.
Jaha, där
står vi, med två verk, utförda av människor – verk som inte hade funnits där om
inte dessa människor hade skapat dem. Den ene ’konstnären’ tycker att han har
gjort ett konstverk, den andre tycker det inte. Vem har rätt? Kan vi tvinga
någon av dem att ändra sin ståndpunkt? Kan det ena klotet vara ett konstverk
medan det andra, i princip identiskt, inte är det?
Här kom vi
också in på en annan konstdefinition som finns där ute; konst är det som naturen inte själv har skapat, det som
inte hade funnits om inte människan tagit ett initiativ och skapat det. (I
samma andetag kallas ofta naturen för den störste konstnären.) Med andra ord,
det som är konstgjort.
Denna
definition har förstås oerhörda problem. Atombomben skapades av människan, är
den då ett konstverk? Konst behöver naturligtvis inte vara vacker, inte ens
positiv i någon mening, men i alla fall… Här vänder det sig i magen.
Men kanske
kan vi komma runt det problemet, genom att göra en avgränsning: Det som används
i vårt (dagliga) liv, det som vi skulle kunna kalla verkligheten, det är inte
konst. Konst är sådant som ’bara’ finns där för att titta på, alternativt
uppleva med flera av våra sinnen. Hur funkar en sådan definition, tro?
Då blir vi
av med en massa saker som vi inte behöver se som konstverk – smörgåsar,
toalettpapper, bilar, astmamedicin, tågbiljetter… och atombomber. De tillhör
verkligheten, de är till för att användas, inte för att beundra eller ge en
konstupplevelse.
Men… tänk om
smörgåsen är komponerad efter alla konstens
regler, med en glänsande sillbit vilande på fyra äggovaler, och en läcker
vindruva tronande på en tandpetare nedstucken i en hoprullad ostskiva, allt på
en bädd av fräsch sallad? Eller om toalettpapperet är dekorerat med de finaste
blomstergirlanger – vilka med jämna mellanrum under rullens gång visar sig vara
en flickas hårslingor? Är dessa ting då inte konst? För vi kan mycket väl tänka
oss att den som desajnat smörgåsen respektive toalettpapperet har känt sig som
en konstnär. Kan vi äta upp vår konst, eller torka oss där bak med den?
Och en
installation, eller ett performance. Är de ’verklighet’, eller är de konst? (Det
naturliga exemplet att ta fram här är väl den famösa konststuderanden Anna
Odell som spelade psyksjuk och satte igång en omfattande utryckningsinsats av
räddningsfordon och personal.) Konst! utropar nog väldigt många, inte minst de
som själva utför installationer eller performance. Men samtidigt, och inte bara
i fallet Odell, blir de till en del av verkligheten – som dock förvisso försvinner
när objekten/subjekten plockas/går från platsen, i motsats till busshållplatsen,
vilken antagligen finns kvar där vi lämnade den när vi kommer tillbaka nästa
dag.
Den flyende niobiden, har stått kvar i mer än 2000 år. |
Finns det en
tidsaspekt i konstbegreppet? Men nej, det håller inte heller. Skulpturer från
det antika Rom och Grekland har stått kvar mer än 2000 år. Och försvinner
faktiskt installationen eller det performance som ägt rum? De finns ju kvar,
förmodligen, i form av dokumentation av något slag. Och, i sammanhanget, är
mandala konst? Ett mandalaverk förstörs ju i samma ögonblick som det är
färdigt!
Konstbegreppen
kretsar kring varandra i ständigt undanglidande manövrer. De kastar sig in i
och ut ur ’verkligheten’, till synes på måfå. Vi försöker förtvivlat att hitta
mönster i rörelserna.
Konst och
politik. Hur hör de ihop, eller skiljer sig från varandra? Odell igen… Lars
Vilks… igen… Kan jag iscensätta en politisk manifestation, happening…
performance… (till skillnad från att måla en tavla där jag visar hur de rika
njuter av livet medan de fattiga stängs ute) och kalla det konst? Ja, jag kan
kalla det konst, men är det rimligt att göra det?
Är det i slutändan 'konstnärens' teknik eller arbetsmetod – måleri, skulptur, foto, sig själv (och andra) – som avgör om något är konst? Och i så fall, hur länge gäller ett konstbegrepp? Hundra år? Ett år? Eller bara tills nästa 'verk' når fram till sin första betraktare?
Anders Lord
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar